'Седемте смъртни гряха' при спазването на диета

Публикувано 2014-04-03 09:22:37
Категории Диети и Отслабване

'Седемте смъртни гряха' при спазването на диета
Първа си ‘заминава’ диетата, а след нея с теб се сбогува и мечтаната тънка талия... И причината за тази мъчителна раздяла е фактът, че си извършил ‘седемте смъртни гряха’ при следването на хранителен режим! Ние обаче ти предлагаме начин за бързо изправяне след удара. Ето как да изкупиш греховете към своята диета!
Изглеждаш прекрасно: плътно се придържаш към диета с ниско съдържание на калории и балансирана с разнообразие от сложни въглехидрати, плодове, зеленчуци и чист протеин. И точно в този момент се случва лошото... Препъваш се, залиташ и извършваш груба грешка спрямо хранителния си режим. Към края на деня се оказваш изкушен от най-близкия ресторант за бързо хранене, готов да се събереш със  ‘зривоопасна’ компания: пържени картофи, мазен бургер, а размерът на напитката е достатъчен да накара нивата на кръвната ти захар да изпаднат в паника!
Чувстваш се объркан и изпълнен с вина, докато наблюдаваш безучастно хранителната си драма. „По дяволите, провалих диетата си! А може да съм изпуснал и последния си шанс за сдобиване с мечтаното тяло!”, трескаво разсъждаваш ти. С пораженческа нагласа се отправяш към дома си, но все още не си изгубил надежда и тайно си повтаряш „Утре е нов ден! Ще започна отначало моята супер-стриктна диета!” Звучи ти познато, нали?
С желанието и натиска да изглеждат страхотно, хората са склонни да следват стриктен път за постигането на тази цел. Неуморно се стремим към пълно съвършенство в храненето. Проблемът е, че ние сме хора – не можем да бъдем безупречни през цялото време. Важна част от това да изглеждаме перфектно (добре де, почти перфектно) е да осъзнаем трудностите в стремежа към главозамайваща физическа форма. Виж по-долу най-често срещаните клопки в храненето. Ние ще ти покажем как да излезеш с гордо вдигната глава и от най-катастрофалните ситуации.
Грях №1   Храните-изкушения
Принципът за умереността е ключът към успешната диета. Някои хора на диета тотално отхвърлят определени храни, твърдейки, че висококалоричните пица, сладолед или торта предизвикват неконтролируема лакомия. Те вярват, че посягането към едно-единствено парче пица може да прерастне в лакомо нахвърляне върху цялата кутия. Ето защо някои хора, подложени на диета, практикуват пълно въздържание. Никаква пица. Никакви десерти. Никога!
Тази стриктна стратегия може да се окаже контрапродуктивна според Сюзан Жирар Еберле, регистриран диетолог и автор на Endurance Sports Nutrition ( Human Kinetics , 2000). „Всеки гуляй се предхожда от строга диета”, отбелязва тя.
Вместо това специалистката препоръчва умерен подход за сваляне на килограми, допълнен от храни, които е възможно да попадат в категорията на твоите вкусови фаворити. Вместо да се отказваш от любимите си храни, тя предлага отговорна умереност. „Настрой се за успех! Хапвай по-малко от своите любими изкушения, но не ги изключвай изцяло.”
Еберле вярва, че жените могат да си позволят закуска от 150 калории, а мъжете – от 200 калории всеки ден. Това означава, че малка порция незамръзнал сладолед е позволена. А внимателно подбрано парче пица със сирене може дори да остане под лимита от 200 калории, така както и половин карамелен десерт.
Допустимият лимит в този случай е с цел да идентифицираш слабите си страни и храните, на които трудно устояваш. И разбира се – умерено да им се насладиш.
Грях №2   Нощно хранене
Един спазващ диета човек, устремен към съвършенство, веднъж призна: „Изяждах три белтъка и една препечена филийка за закуска, една ябълка преди обед, здравословен обяд, състоящ се от супа и малко салата без олио, а на вечеря, около 17 ч, хапвах риба със зелени зеленчуци”. Звучи дяволски строго, нали? Чуйте обаче какъв е бил грехът: „В 20 ч изяждах половин дузина бисквити и голям пакет чипс”.
Голямата грешка, обяснява Еберле, се свежда до липса на ‘гориво’. „Повечето хора, които са склонни да похапват през нощта, трябва да преосмислят своите хранителни навици”, казва тя. „Те вероятно не се хранят добре през деня, което логично води до повишен апетит  през нощта”.
Еберле посочва, че будуващите са склонни да стоят прави, докато похапват, което е сериозен проблем. „Хранете се седнали! Стоящите прави са склонни да дъвчат, без да осъзнават количеството храна, което поемат”, твърди тя.
За справяне с проблема експертът в храненето съветва да се консумират до 2/3 от общия брой калории на ден преди времето за вечеря. „Незадоволяването на Вашите енергийни нужди през деня и после – презареждане през нощта, е перфектният сценарий за трупане на мазнини. Скъсайте го и се хранете през деня, дайте на тялото енергията, от която се нуждае, и след това преустановете за нощта”.  Пълноценното хранене в ‘светлите’ рамки на деня ще сложи в клетка тези среднощни ‘демони на глада’, елиминирайки Грях №2.
Грях №3   Fast-Food премеждия
Следващият път, когато умираш от глад и си на пътя, прескочи менюто от 1200 калории и направи по-добър избор. По мнението на двама професионални спортисти заведенията за бързо хранене не трябва да водят до хранително ‘прегрешение’.
Професионалният културист Гарет Даунинг устоява на този тип храна по следния начин: „Когато съм в режим за състезание ходя на места, където знам, че мога да получа хранителния еквивалент на това, с което обикновено бих се хранил по същото  време. Например, ако искам около 230 г пиле, една порция зеленчуци и еквивалента на една чаша ориз, мога да отскоча до някой ресторант и да си взема обикновени печени картофи и две салати с бяло месо от пилешки гърди на скара, като заместител”.
Шампионката по фитнес Адела Гарсия-Фрийдменски от Ню Йорк често се храни навън и винаги поръчва своите ястия да бъдат без мазнина. „В повечето ресторанти се предлагат пилешки гърди, риба, ориз, картофи и зеленчуци, и те могат да ви ги приготвят задушени, печени или без мазнина”.
Когато става въпрос за бързо хранене, тя е на мнението на Даунинг. „Можеш да останеш в добра форма, ако се придържаш към нискокалоричните предложения, които се сервират в много от ресторантите за бързо хранене. Ако понякога ти се дояжда пилешки бургер например, малко изключение е позволено само, ако тренираш усилено, изпълняваш своите кардио-упражнения и стриктно следваш диетата си през цялото останало време”.
Грях №4   Сладко изкушение в работно време
Започваш всеки ден с амбиция да си перфектен в своя режим, но тогава онези пухкави понички до каната с кафе в офиса грабват погледа ти, а оттам и увереността в силата на твоята воля. Според известния холивудски физиолог и консултант по здравословно хранене Лари Круг сладките изкушения на работното място могат да бъдат заменени със здравословни закуски и различни техники за избягване на тези клопки.
„Ако имате достъп до полезни за здравето варианти, можете да избегнете капаните за своето здраве. Обикновена багета или багета с нискокалорично крема-сирене са по-добър избор, отколкото поничка или сладкиш, които са пълни със захар и мазнини”.
Ако на работното ти място не се предлага нищо здравословно, Круг съветва да си носиш домашно приготвена храна. Когато по-добър избор няма или ако се разчита на вредната храна, предлагана в офиса, Круг препоръчва т.нар. ‘предварително хранене’. „Ако си доволен от хапването на здравословна и с подходящо съдържание на калории храна, която задоволява нуждата ти от енергия, е в пъти по-лесно да кажеш „Не!” на вредните ‘празни’ калории.
Грях №5   Всичко или Нищо
„Културистът, който брои всяка поета калория и е педантичен към коремната си преса, понякога се нуждае от проверка на действителността”, казва Круг. „Да бъдеш стриктен през цялото време е въпрос на себеотрицание”, твърди той. Отричането надминава дори границите на волята. То е много повече от натрапчиво поведение, което определя дали човек ще се провали или не. Когато спазващият диета хапва от ‘забранените’ храни, той започва да се самообвинява и стига до момента, в който не може да спре да се храни.
„Мисля, че е по-здравословно и ефективно хранителният план да се следва плътно през 80% от времето”, продължава Круг. Друг начин да следвате неговите съвети е като се храните стриктно в продължение на 4 дни – с храна с ниско съдържание на мазнини, богата на фибри, чист протеин, а на петия ден увеличавате въглехидратното съдържание. Вземете си повечко хляб или паста, пригответе си десерт или излезте навън и си поръчайте някое любимо ястие. Идеята е психически да задоволите необходимостта от някои храни с не особено ниско съдържание на мазнини.
Круг обобщава: „Страхотното тяло е резултат от последователност и стриктно хранене през по-голямата част от времето, но не през цялото. Придържам се към идеята, че можеш да останеш стегнат и дори да подобриш физическата си форма като бъдеш стриктен през 80% от времето”.
Грях №6   Със или без захар?
Някои бодибилдери възприемат захарта като враг №1, докато други смятат, че тя не е толкова вредна. Първите могат да ни изумят със способността си да издържат на жестоки хранителни лишения, но вместо това те биха могли да получат много, давайки малко. Според професионалния културист и шеф-готвач Лаура Кривал не захарта е ‘главният побойник’, както мнозина я определят. Най-важни са калориите.
„Когато започнах, аз бях свикнала да стоя далеч от всичко, което съдържа захар, дори сокове. Мислех, че това е правилно. За съжаление изкушението за нещо сладко започна да ме побърква и аз усещах, че няма да мога да се спра – можех да превърна деня в кулинарен маратон. По-късно научих, че загубата на излишни килограми в по-голямата си част се състои в консумирането на по-малко калории от необходимите за деня и в изразходването на енергия чрез упражнения”.
Днес Кривал надхитря ‘демона на захарта” чрез организиране на дневна корекция на приетата захар. „Сладките храни са с най-малка вероятност да бъдат съхранени като подкожна мазнина, когато се консумират след тренировка”, твърди тя. „След края на всяка тренировка си хапвам нещо сладко, например фъстъчено масло. Нямам нужда от много. Само колкото да опитам вкуса му”. Това е достатъчно, за да бъде щастлива, да е задоволен апетита й за сладко и да не застрашава изваяната си фигура.
Грях №7   Бързо хранене
Може и да не съществува обемист набор от научна литература, съпоставяща бързото хранене с телесните мазнини, но успешно спазващи диета хора и фитнес маниаци със сигурност ще ти кажат „Забави малко темпото!” Тези, които буквално гризат, едва дъвчат и поглъщат бързо, приключват с неприятно усещане за преяждане, което пък  увеличава телесните мазнини.
„Необходимо е време за храната в стомаха да сигнализира мозъка, че тялото е поело достатъчно”, казва Круг.
Когато храната премине в стомаха, тя изпраща химикали ‘вестоносци' през нервната система, създавайки усещане за ситост или за преяждане. Когато не бързате и старателно дъвчете храната си, Вие се настройвате на честотите на сигналите за ситост и възприемате по-ясно какво количество храна Сте поели. Както Круг отбелязва: „Насладете се на процеса на влизане във форма и поддържане на здравословен начин на живот!”
Той е прав. Животът е, за да изпитваме удоволствие. Прилагай посочените принципи и ще поддържаш мускулния си тонус, ще стопиш телесните мазнини и ще чувстваш наслада, докато го правиш!
search
Продукта е добавен в списъка с любими
Продукта е добавен за сравнение