Витамин Д

Публикувано 2019-07-11 17:37:03
Категории Грижа за сърцето , Диети и Отслабване

Витамин Д

Витамин Д – ключът към здрави кости за нас и нашите деца!

Какво представлява витамин Д и как можем да си го набавим?

Най-общо казано витамините са нискомолекулни органични вещества, необходими в различни количества в тялото. Те са от изключителна необходимост за всички жизнени дейности както при човека, така и при животните. Достатъчният прием на витамини гарантира доброто здравословно състояние на организма, а недостигът може да доведе до сериозни здравословни проблеми

Витамин Д е част от групата на мастноразтворимите секостероиди и е от изключително значение за повишаването на абсорбацията на калций, магнезий и фосфати от организма. Витамин Д помага и за много други биологични ефекти в човешкото тяло. За хората от най-голямо значение от съединенията в тази група са витамин Д3 (известен също като холекалциферол) и витамин Д2 (ергокалциферол).

Най-важният естествен източник на витамин Д е синтезът на холекалциферол в кожата. Този синтез се осъществява чрез химична реакция, която зависи от излагането на слънчеви лъчи. Около 90% от естествения прием на витамин Д се осъществява чрез излагането на слънце и едва около 10% идват от храната. Ултравиолетовият спектър на слънчевите лъчи стимулира естествения синтез на витамин Д. Не бива обаче да се прекалява със стоенето на слънце, особено без слънцезащитни продукти. Това би могло да доведе до сериозни здравословни проблеми с кожата, включително и рак. Естествено е да се предположи, че жителите на по-студени страни страдат по-често от недостиг на витамин Д. За да успеем да си набавим витамин Д от менюто ни, е добре да включим в него по-мазни риби като сьомга, пъстърва, риба тон. Ще си набавим малко количество витамин Д и от храни като черен дроб, мляко, краве масло, сирене, яйца, ядки.

Предвид факта, че прекаленото излагане на слънце съвсем не е безобидно, а от храната можем да получим съвсем малко количество витамин Д, то е редно да се замислим как да си осигурим допълнителен витамин Д. Разбира се това е най-лесно чрез хранителни добавки. Доверявайки се на нас и нашите продукти, Вие си гарантирате оптимални количества витамин Д, които ще Ви помогнат да се погрижите за здравето си и да дадете на тялото си точно това, от което се нуждае!

Витамин Д 1
Витамин Д - Важен за вашето тяло

Защо витамин Д е толкова важен за нашето тяло?

Активният човек се нуждае от големи количества витамин Д, за да поддържа постоянна ефективност и жизненост. Той е от изключително значение на здравината на костите както на възрастните хора, така и на децата и подрастващите. Ползите от допълнителния прием на витамин Д са много. Витамин Д играе няколко ключови роли в нашето тяло:

  • осигурява усвояването на калций, магнезий и фосфор от организма – незаменими елементи за здравето на всеки човек
  • спира натрупването на калций в кръвоносните съдове, сърцето и бъбреците – неусвояването на калций води до натрупването му в тялото, което може да доведе до редица проблеми
  • поддържа доброто състояние на имунната система, мозъка и нервната система
  • подпомага белодробната функция и работата на сърцето
  • има мощни противовъзпалителни свойства
  • играе важна роля в превенцията на заболявания като диабет тип 1 и 2, болестта на Алцхаймер, някои видове рак и хипертония
  • намалява риска от някои усложнения по време на бременност

Може би обаче най-важната роля на витамин Д е да осигури здравето на костите и зъбите. Това важи в пълна сила особено при деца и юноши, при които оптимално количество витамин Д е не просто препоръчително, а задължително. Редовният прием при деца помага на тялото да оптимизира костната здравина и да предпази все още крехката им структура. Изследванията показват, че допълнителният прием на витамин Д е няколко пъти по-ефективен в борбата с остреопорозата, в сравнение с приема на калций. Друго проучване доказва, че детският организъм не синтезира достатъчно количество витамин Д, което прави допълнителния прием на практика необходим за почти всяко дете. В детска и юношеска възраст децата са много активни и изключително подвижни. Тази активност и естественият процес на растеж увеличават пиковата костна маса, което води до напрежение в костите. Това напрежение може да е изключително опасно, тъй като може да доведе до травми и счупвания. Изследванията показват, че една доза витамин Д от около 1000 IU намалява това напрежение и увеличава защитата от наранявания. При бебета сериозният недостиг на витамин Д може да доведе до болестта рахит. Витамин Д е отговорен за здравината на костите на нашите деца, а ние като родители сме отговорни те да получават необходимата доза витамин Д.

Витамин Д 2
Витамин Д - Вземете от нас!

Ясно е вече, че витамин Д играе важна роля за състоянието на костите както на нас, така и на най-любимите ни същества – нашите деца. За да осигурим на тях безгрижни игри, а на нас спокойни старини – можем да превърнем приемането на витамин Д в задължителен семеен ритуал. Така можем да се възползваме и от всички останали положителни ефекти от приема на витамин Д върху здравето ни. С нашите продукти допълнителният прием на витамин Д никога не е бил по-удобен и ефективен!

Как да познаем, че страдаме от недостиг на витамин Д и възможно ли е да предозираме с него?

За съжаление недостигът на витамин Д, подобно на недостига на повечето витамини, трудно се установява от човек без допълнителни изследвания. Това е един от основните проблеми, с които хората се сблъскват в опита си да приемат всички необходими за организма им елементи. Все пак, ако забележите някой от следните симптоми, може да се обърнете към лекар и да изследвате нивата на витамин Д в кръвта:

  • липса на енергия и лесна умора
  • болки в ставите и мускулите, мускулни крампи
  • безспокойство, лесна раздразнителност, честа смяна на настроенията
  • депресия
  • кожни проблеми
  • обилно изпотяване
  • лесно покачване и/или трудно сваляне на килограми
  • намален апетит или повръщане
  • главоболие

Лекарите препоръчват допълнителен прием на витамин Д на хората, живеещи в държави, в които слънцето не е достатъчно силно. Дори в нашата страна лекарите съветват да се приема допълнително витамин Д през зимните месеци. Наличието на витамин Д в тялото зависи от различни фактори: възраст, раса, географска ширина, тегло. Важно е да се следят стойностите в кръвта при профилактичните прегледи, за да се избегне недостиг или излишък.

Витамин Д 3
Витамин Д - Естествени източници

На практика е невъзможно човек да предозира с витамин Д, получен чрез естествените източници – ултравиолетовите слънчеви лъчи и храната. Предозирането с витамин Д може да се случи единствено чрез хранителните добавки. Недостигигът и излишъкът на витамин Д са непрепоръчителни, така че е добре човек да е информиран какво точно количество трябва да си набави. Основните симптоми при предозиране с витамин Д са умора, раздразнителност, главоболие, повръщане и мускулни болки. Ако забележите някой от тези симптоми след продължително приемане на хранителна добавка с витамин Д, преустановете приемането и се консултирайте с лекар.

Положителните ефекти от наличието на оптимално количество витамин Д в тялото са десетки. Витамин Д е важен за здравето елемент, който трябва да сме сигурни, че приемаме правилно. За да се радвате на положителните ефекти от приема на витамин Д – доверете се на нашите продукти!

Витамин Д 4
Витамин Д - Разгледайте при нас

Какво представлява витамин Д и как можем да си го набавим?

Защо витамин Д е толкова важен за нашето тяло?

Как да познаем, че страдаме от недостиг на витамин Д и възможно ли е да предозираме с него?

search
Продукта е добавен в списъка с любими
Продукта е добавен за сравнение